'تئاتر كاربردی' در تبیین نقش‌های اجتماعی افراد موثر است
نوشته شده توسط : amatrack

'داود كیانیان' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ادامه داد: طی نزدیك به چهار دهه حضور فعال در عرصه تئاتر همواره به این اندیشیده ام كه تئاتر در كنار نقش سرگرم كنندگی چه ویژگی های دیگری می تواند برای مخاطبان كه همان افراد جامعه هستند، داشته باشد و امروز با اطمینان می گویم كه هنر نمایش به دلیل زنده بودن و ارتباط مستیقم با تماشاگرانش در تمام وجوه زندگی می تواند حضوری سازنده داشته باشد.

نویسنده نمایشنامه 'افسانه های لقمان' بدون شك هر انسان در زندگی اجتماعی علاوه بر ایفای نقش فردی، نقش‌های متفاوتی را در پیشبرد جریان زندگی به عهده می گیرد و در این میان هنر تئاتر در تبیین این نقش ها می تواند حضوری جریان ساز داشته باشد.

وی ادامه داد: زندگی با مشكلات و مصائب خود شكل می گیرد و انسان موفق فردی است كه این مشكلات را برای لذت بردن از زندگی به موفقیت و اتفاقات شیرین بدل كند، در این میان هنر تئاتر با ارائه راهكارهای مشخص كه حاصل یك خرد جمعی است در ارائه راهكار و رفع مشكلات عمومی اجتماع می تواند هنری پیشرو و جریان ساز باشد.

نویسنده نمایشنامه 'كشتی حیوانات' خاطرنشان كرد: شعار اصلی تئاتر تعاون و تعامل افراد با یكدیگر است و نفس یك نمایش با همكاری تعدادی هنرمند در نقش های مختلف در رو و پشت صحنه شكل می گیرد، بدون شك تنها انتقال معنای تعاون، همفكری و همكاری برای رسیدن به هدف سهم عظیمی از مشكلات اجتماعی افراد را می تواند حل كند.

وی ادامه داد: چرا كه جامعه مدرن و صنعتی به دلیل شرایط خاص خودش انسان ها به سوی تنهایی و دوری از یكدیگر سوق داده و بازگشت همین افراد در كنار یكدیگر می تواند حلال بسیاری از مشكلات جامعه امروز بشری باشد.

كیانیان با اشاره به زایش و تولد هنر نمایش در نقطه آغاز خود گفت: نمایش های اولیه بر گرفته از آیین های گروهی افراد برای رسیدن به آرامش روحی بود و كم كم با ورود تفكر و دانش به این هنر نقش‌هایی مانند تعقل، قضات و اتكا بر منطق جای احساسات اولیه را گرفت و با شكل گیری تئوری‌های متفاوت هنر نمایش به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شد چرا كه در تمامی لحظات افراد حاضر در جهان با آنها همراه بود.

وی اظهار كرد: در زمان حاضر نیز تئاتری می تواند با گسترش دامنه حضور خود میان تمام افراد جامعه، در شكل گیری شیوه زندگی و حركت جمعی افراد جهت رسیدن به موفقیت های اجتماعی حضوری چشمگیر داشته باشد و بهره گرفتن از 'تئاتر كاربردی' و شیوه های آن با اتكا بر مشاركت حداكثری مخاطبان در نمایش می تواند به چنین نقش موثری جهت رفع مشكلات انسان امروز دست یابد.

'تئاتر كاربردی' شیوه نمایشی است كه بر اساس انگاره های تعلیمی و تربیتی با نگاهی بر ارتقا سطح فرهنگ عمومی جامعه طراحی و اجرا می شود.

فراهنگ**9266**1588





:: برچسب‌ها: خیابان , مدل , آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: